3 tips om je voor te bereiden op de bevalling en kraamweken

Bevallen, het moet zowat het enige moment zijn in een mensenleven dat je niet kan plannen of controleren. (Tenzij je om medische redenen ingeleid moet worden natuurlijk, maar daar gaat niemand in eerste instantie vanuit). De bevalling plannen is dus lastig, maar gelukkig kan je er wel voor zorgen dat alles errond geregeld is. Zo kan je, als het moment is aangebroken, volop focussen op het op de wereld zetten van je kindje. In de blog van vandaag geven we 3 tips om zonder extra stress aan het meest bijzondere moment van je leven te beginnen!

1. Voorbereid naar het ziekenhuis

Wanneer het moment is aangebroken dat je gaat bevallen, is het fijn om een tas klaar te hebben staan met alles wat je in het ziekenhuis nodig hebt. Als je die nog moet inpakken nadat je water breekt, ga je waarschijnlijk veel vergeten. 😉

Qua verzorging krijg je natuurlijk alles in het ziekenhuis. Zorg zelf voor comfortabele kleding om tijdens en na de bevalling in te vertoeven en vergeet geen schattige eerste kleertjes voor je kleintje! 

Een bevalling is een niet te onderschatten fysieke inspanning, en hoewel je maaltijden krijgt in het ziekenhuis, is het wel fijn om een paar (gezonde) snacks mee te nemen voor tussendoor. Bananenbrood en appelwafels zijn twee voedzame snacks die je op voorhand kan klaarmaken (en invriezen) om mee te nemen!

2. Rust bij jezelf vinden

Een kind krijgen zet je wereld op z’n kop en dat kan overweldigend aanvoelen. Zeker wanneer de uitgerekende datum dichterbij komt, kunnen de kleine en grote paniekaanvallen je wel eens overvallen. Heel normaal en helemaal niet erg. Als je een paniek(ske) voelt aankomen, kunnen verschillende ademhalingsoefeningen je helpen terug tot rust te komen. 

En dat is niet alles, ook tijdens de bevalling zijn er ademhalingsoefeningen en technieken die je helpen tot rust te komen en kracht te vinden bij het persen. En zelfs na de bevalling zorgt de diafragmatische of buikademhaling voor een vlotter herstel.

Katrien legt het allemaal uit in deze video: 

3. Een gevulde diepvries

De eerste dagen thuis met een newborn zijn hectisch. Je komt vaak aan niets anders toe dan zorgen voor je kindje en als het lukt zorgen voor jezelf. Ook je partner is vaak in de weer want er moet een geboorteakte in orde gebracht worden, geboortekaartjes moeten op de post, of misschien moet je partner zelfs al heel snel weer aan het werk.

Bespaar jezelf extra (nadenk)werk door de dagen voor je uitgerekende datum wat extra eten klaar te maken. Dan heb je’t tijdens de kraamweken maar uit de vriezer te halen en *ping* je gezonde maaltijd is zo klaar!

Bij BIBI zijn we enorm fan van mealpreppen, daarmee maak je op korte tijd je maaltijden voor een hele week. Maak in de weken voor je uitgerekende datum telkens een paar porties extra klaar. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn! 

Wil jij je terug goed in je vel voelen?

Ontdek door een persoonlijk rapport hoe jij terug de gelukkigste versie van jezelf kan worden. 

Stop niet hier

Nog meer om te ontdekken

koken na een drukke werkdag

6 tips om gezond, lekker en snel te koken na een drukke werkdag

Je kent het wel: je komt thuis na een lange werkdag, ontfermt je misschien over de kinderen, ploft twee minuutjes in de zetel en denkt: “Ik heb écht geen zin meer om te koken!”
You’re not the only one! Hoe komt dat eigenlijk? En hoe tover je na een drukke werkdag toch een gezonde, lekkere maaltijd op tafel? Wij geven je onze 6 beste tips!

sporten tijdens de zwangerschap

Waarom sporten tijdens de zwangerschap belangrijk is

Je bent zwanger of wil graag zwanger worden? Proficiat! Je bent je er waarschijnlijk van bewust dat er heel wat zal veranderen in je leven: van slapeloze nachten tot dagen gevuld met knuffeltjes bijvoorbeeld. Heb je ook al eens nagedacht over welke invloed je zwangerschap op je lichaam heeft? Want ja, ook daar verandert er het één en ander. En om die veranderingen goed op te vangen en je herstel te versnellen is sporten precies zo belangrijk.

schuldgevoel tijdens de feestdagen

7 tips om zonder schuldgevoel de feestdagen te beleven

’t Is weer die tijd van ’t jaar: de feestdagen. En hoewel het de tijd van vrolijke kerstliedjes, blozende gezichten en vrede op aarde hoort te zijn, is het voor velen onder ons ook een tijd van pure stress. Want wat met al dat eten? En die recepties? En die extra kilo’s? BIBI bundelde haar 7 allerbeste tips om zonder schuldgevoel van de feestdagen te genieten.