6 tips om gezond, lekker en snel te koken na een drukke werkdag

Je kent het wel: je komt thuis na een lange werkdag, ontfermt je misschien over de kinderen, ploft twee minuutjes in de zetel en denkt: “Ik heb écht geen zin meer om te koken!” You’re not the only one! Hoe komt dat eigenlijk? En hoe tover je na een drukke werkdag toch een gezonde, lekkere maaltijd op tafel? Wij geven je onze 6 beste tips!
First of all: het is volledig normaal dat het idee van een pizzaatje in de zetel na een drukke werkdag véél verleidelijker klinkt dan je nog naar de supermarkt haasten om daarna achter de potten en pannen te gaan staan. In principe zijn er 4 redenen waarom we geen zin of geen tijd hebben om een gezond avondmaal in elkaar te flansen.
 

4 redenen waarom we geen zin of tijd hebben

 

1. Emancipatie van de vrouw

 
We’re all for zelfstandige vrouwen, al zijn we evolutiegewijs nog niet helemaal mee. Het is namelijk nog niet zo lang geleden dat vrouwen niet (fulltime) gingen werken, maar vooral de huishoudelijke taken op zich namen. Dat blijkt ook uit de cijfers: tussen 1983 en 2013 zien we een stijging van 75% van vrouwen die zijn gaan werken. In de jaren 90 werkte 45% van de vrouwen. In 2018 was 70% van de vrouwen aan het werk. En in 2021 bedraagt dat percentage 72%. (https://statbel.fgov.be/sites/default/files/files/documents/Analyse/NL/analyse-b_nl_tcm325-261813.pdf)
 
Waar we als vrouwen vroeger vooral voor het huishouden zorgden, moeten we dat vandaag combineren met een fulltime job. We gaan ervan uit dat we dat moeten kunnen, maar eigenlijk hebben we daar nooit echte voorbeelden in gehad. Onze ouders en grootouders leefden en werkten niet in hetzelfde ritme als vandaag. Is het dan niet logisch dat we het als vrouwen moeilijk hebben om al die ballen hoog te houden?
 

2. Geen goede voorbereiding

 
Voorbereiding is key als het op koken na een drukke dag aankomt. Helaas schiet dat er vaak bij in of maken we het onszelf moeilijk. Hoe vaak kocht jij bijvoorbeeld al eten voor de hele week? Dat je dan moest weggooien omdat je geen tijd had om het te klaar maken? Op de duur doe je dan geen boodschappen meer, waardoor het nóg moeilijker wordt om je voor te bereiden en gezond te koken.
 

3. Geen inspiratie

 
Deze hangt een beetje samen met de vorige reden. Heel wat mensen hebben geen inspiratie voor lekkere gerechtjes, wat boodschappen doen na een drukke werkdag extra moeilijk maakt. Want dan sta je daar weifelend in de supermarkt: “Goh, wat ga ik eigenlijk maken?”. Dat nadenken is moeilijk en een extra dagtaak boven op je al drukke dag. Dus kies je voor makkelijke opties, zoals die pizza.
 

4. Drukke levensstijl

We hoeven er geen doekjes om te winden: onze drukkere levensstijl zorgt voor vermoeidheid en stress, wat de beslissingscapaciteit van onze hersenen beïnvloedt. Eigenlijk hebben we 3 soorten breinen: het reptielenbrein maakt impulsieve beslissingen, het menselijk brein maakt doordachte, weloverwogen beslissingen en het zoogdierenbrein staat in voor gewoontevorming.
 
Als je niet onder stress of druk staat, heeft je menselijk brein voldoende tijd om goed na te denken en ‘gezonde’ keuzes te maken. Maar ben je moe en gestrest? Dan neemt ons reptielenbrein het over en nemen we impulsieve beslissingen, zoals die pizza na een drukke dag.
 
Het zoogdierenbrein ontwikkelt gewoontes op basis van herhaald gedrag. Als we iets fijn vinden, krijgen we een beloning in de vorm van een dopamineshot, waardoor we dat gedrag zullen herhalen. Dat kan zowel bij goed gedrag als bij minder goed gedrag. Daarom voelt het ook zo fijn om die pizza te bestellen, bijvoorbeeld. Het goede nieuws? Je kan ook goede gewoontes aanleren. Ook die geven je een dopamineshot. Kook je ’s avonds bijvoorbeeld een maaltijd die toch niet zoveel tijd in beslag nam, in plaats van een pizza te bestellen? Dan krijg je ook daarvoor een beloning van je hersenen en wordt het op de duur een goede gewoonte.
 
Wist je trouwens dat we maar liefst 200 voedingskeuzes per dag maken, waarvan slechts 5% door het menselijk brein genomen wordt? Met andere woorden: 95% van onze voedingsbeslissingen nemen we onbewust, ofwel impulsief ofwel uit gewoonte. Crazy he?
 

Wat doe je daar dan aan? Hoe tover je – nu je dit allemaal weet – na een drukke werkdag dan wél een gezonde en lekkere maaltijd op tafel, zonder dat het je zeeën van tijd kost? Wel, wij zouden BIBI niet zijn als we met superkleine aanpassingen geen groot verschil zouden kunnen maken! 


Onze 6 superpraktische tips

 

1. Plan je boodschappen of bestel ze

 
Dat klinkt misschien logisch, maar als je daar geen gewoonte van maakt, kom je maandagavond na een slopende twee uur durende vergadering thuis bij een lege koelkast, trust us. Laat je boodschappen dus thuis leveren of plan in wanneer je naar de winkel gaat.
 
Kies een vaste supermarktdag. Elke dag naar de winkel gaan klinkt misschien flexibel, het zorgt voor minder structuur. Zo laat je je in de supermarkt veel sneller beïnvloeden door je reptielenbrein dat minder gezonde keuzes maakt. Probeer zoveel mogelijk op hetzelfde moment te gaan, dan wordt je brein het gewoon.
 

2. Maak een weekmenu met je receptendatabase

 
Zeiden we al dat een goede voorbereiding het halve werk is? Een weekmenu is daar de perfecte tool voor. Al is de kans groot dat je alleen maar gerechten bedenkt die je elke week opnieuw eet. Waardoor het snel saai en minder gevarieerd wordt.
 
Onze oplossing? Leg een receptendatabase aan. Betrek je huisgenoten, kinderen en/of partner erbij en brainstorm samen over welke gerechten jullie graag eten. Als we onze klanten deze oefening laten doen bedenken ze er gemakkelijk 20 à 30! Kies dan elke week nieuwe gerechtjes uit jullie lijst. Zo beperk je het vermoeiende denkwerk!
 
Wil je nieuwe dingen uitproberen? Introduceer dan één keer per week of om de twee weken een nieuw gerecht dat je daarna aan je database toevoegt.
 

3. Verdeel de taken

 
Als vrouw hebben we vaak het idee dat we alles alleen moeten doen. Maar heb je een partner of kinderen? Dan kan je hen ook taken geven. Jouw partner is vaak wél bereid te helpen, maar dan moeten we het wel vragen.
 
Of misschien denk jij wel dat de dingen niet gebeuren zoals jij ze wil als je partner of kinderen helpen? Dat is een belangrijke oefening in loslaten: we moeten soms aanvaarden dat niet alles volgens de regels van ‘onze’ kunst verloopt. Is het echt zo erg dat er nog een stukje schil aan de patatten hangt? Nee toch?
 
Kortom: betrek je gezinsleden bij het koken en het huishouden tout court. Zo belanden er minder taken op jouw schouders.
 

4. Maak van de diepvries je beste vriend

 
Als je iets meeneemt uit deze blog, laat het dan dit zijn: investeer in een goede diepvries! Eten uit de diepvries halen en opwarmen is nog sneller dan pizza bestellen of naar het frituur gaan na een drukke dag!
 
Al vult die zich natuurlijk niet vanzelf. Dat kan je op verschillende manieren aanpakken. Hellen kookt bijvoorbeeld één keer per week een grote pot van een bepaald gerecht zoals spaghettisaus die ze dan invriest in grotere en kleinere porties. Lekker handig wanneer jij of je partner niet samen eten en je niet te veel hoeft te ontdooien!
 
Katrien pakt het anders aan. Zij kookt doorheen de week amper, wel in het weekend. Om de twee weken maakt ze dan een drietal verschillende gerechten: iets met pasta, iets met aardappelen en iets met rijst, al dan niet vegetarisch. Daar maakt ze dan veel porties van die ze invriest. Zo verliest ze tijdens de week geen tijd én heeft ze toch altijd verse maaltijden binnen handbereik. Meal preppen kan met andere woorden op tal van verschillende manieren. Bepaal welke er het beste binnen jouw leven past.
 
Welke gerechten kan je dan invriezen? Je denkt waarschijnlijk meteen aan dingen als spaghettisaus, al zijn de mogelijkheden véél breder. Over het algemeen geldt: gerechten met een saus zijn makkelijker om in te vriezen, anders wordt het snel te droog. Hoe wij onze klanten bij BIBI daarbij helpen? In onze receptendatabase kunnen ze filteren op diepvriesgerechten. Zo slaan ze twee vliegen in één klap: ze hebben inspiratie én kunnen de gerechten invriezen!
 

5. Maak het jezelf gemakkelijk

 
Life happens natuurlijk. Er zijn momenten – ja ook bij ons – waarop je thuiskomt en vaststelt dat je diepvries toch leeg is. Maak het jezelf in zo’n gevallen niet te moeilijk en kies voor kant-en-klaarmaaltijden. Die hadden vroeger misschien een negatieve bijklank, maar tegenwoordig bieden supermarkten varianten met een ruime portie groenten aan. Vooral Albert Heijn is daar een voortrekker in. Kies bijvoorbeeld voor klaargemaakte kip met krielaardappeltjes en tomaatjes. Twintig minuutjes de oven in en voilà: een lekkere, gezonde maaltijd.
 

6. Haal de basics in huis

 
De lifesaver als je diepvries leeg is en je niet naar we winkel wilt? Een goedgevulde voorraadkast met basics! Denk aan augurkjes, een blik zalm of tonijn, kikkererwten, couscous, wraps, eitjes, kerstomaatjes en komkommer, … Allemaal dingen die je snel bij elkaar kan gooien om een lekker eenvoudig gerechtje te maken.
 
Extra inspiratie nodig? Download hieronder het lijstje van Katriens voorraadkast, inclusief 4 gerechtideetjes!
 
 

Download hier Katrien haar voorraadkast

Wil jij je terug goed in je vel voelen?

Ontdek door een persoonlijk rapport hoe jij terug de gelukkigste versie van jezelf kan worden. 

Stop niet hier

Nog meer om te ontdekken

sporten bij rugpijn

Mag ik sporten met rugpijn?

Wist je dat maar liefst 80% van de Belgische bevolking ooit rugpijn heeft én daarom naar de kinesist of huisarts trekt? Meer nog: maar liefst 70 à 80% van de klanten die bij BIBI opstart, heeft rugklachten. Chin up als jij in datzelfde schuitje zit. Je bent lang niet de enige! Wat je moet doen bij rugpijn? En… mag je sporten met rugpijn? Dat ontdek je in dit artikel. Al is het vast niet wat je verwachtte.

Wat is intuïtief eten?

Wat is intuïtief eten?

Intuïtief eten: je hoort het overal tegenwoordig. Maar wat is het eigenlijk? En werken diëten dan echt niet? BIBI vroeg het aan Alessia Couvreur aka The Mindset Dietitian. Ze is diëtiste gespecialiseerd in intuïtief eten, auteur van het boek ‘Bye Bye Dieet’ en zetelt in de Commissie Intuïtief eten van de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten.

Boek je kennismaking

In januari starten we weer met ons 12 weken traject happy head, healthy body

Je kan hiervoor NU een kennismakingsgesprek inboeken in onze agenda  en ons concept leren kennen. Na je kennismakingsgesprek kan je beslissen of jij je wil inschrijven voor ons 12 weken traject. 

De volgende groep start pas terug in januari. Wacht dus niet te lang als jij je beter in je vel wil voelen.